卒業
by 尾崎豊
by 尾崎豊
There are some paragraphs in
the song is repeating.
歌の中で いくつかの段落は リピート です
歌の中で いくつかの段落は リピート です
For example, paragraph 8 and 17
例えば、段落8と17
例えば、段落8と17
*逆らい続け
*あがきつづけた
*早く自由になりたかった
*あがきつづけた
*早く自由になりたかった
The author keep on rebel and
struggle
作者は 逆らい と あがき 続けた
作者は 逆らい と あがき 続けた
He want to get freedom as soon
as he can
早く 自由が ほしいです
早く 自由が ほしいです
Another paragraph is 10 and 19
別個段落は 段落10と19
別個段落は 段落10と19
*うんざりしながら
*それでもすごした
*ひとつだけ
*解ってたこと
*この支配からの卒業
*それでもすごした
*ひとつだけ
*解ってたこと
*この支配からの卒業
The author still need to live the life even although he tired
作者は うんざり、でも 人生を過ごした
The only things he know is he
graduate from the control
つだけ わかるごとは 管制から卒業 です
He is lack of confidence
自信が ありません
自信が ありません
He want show his power even
before his friend
友たちの前 力を示す。
友たちの前 力を示す。
He is lonely, don’t have any
close friend
作者は 寂しい、まぶだちが ありません。
作者は 寂しい、まぶだちが ありません。
The things he do is compete
high score of pinball
ピンボールの ハイスコア は だけごとを つくります
ピンボールの ハイスコア は だけごとを つくります
There are some other people
have the same feeling as the author
一部の学生は 同じ 気持ち をもっています
一部の学生は 同じ 気持ち をもっています
Something wrong with the
education system
教育システムの中、問題があります
教育システムの中、問題があります
I think the author hate the
school life and think it is meaningless.
作者は 学校生活が 大嫌い と 無意味 だと思います。
作者は 学校生活が 大嫌い と 無意味 だと思います。
He do the same things everyday
毎日、 同じごと を 作ります
毎日、 同じごと を 作ります
He don’t like proper rules and
conflict with adult
適切な ルール と 大人の争い が 好きじゃない です
適切な ルール と 大人の争い が 好きじゃない です
He want to graduate soon when
he study
学生時代、早く 卒業が ほしい です
学生時代、早く 卒業が ほしい です
But after graduate he like do
not learn anything after graduate
でも卒業後、なにも 習わないと 思います
でも卒業後、なにも 習わないと 思います
Imagination and reality is
different
想像と現実は違います
想像と現実は違います
*ます*
尾崎は高校生活のことを歌詞に書いていますから、「卒業」は高校生活からの卒業のことを言っていると思うかもしれません。ですが、教育のシステムのことだけを言っているんじゃなくて、もっと大きな社会のシステムに対して疑問をぶつけているんじゃないでしょうか?
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